Scaling Gigi: Elakkan Gigi Berkarat dan Rosak

Scaling Gigi: Elakkan Gigi Berkarat dan Rosak

Untuk kesihatan gigi yg optimal, scaling gigi sepatutnya menjadi rutin sekurang-kurangnya 6 bulan sekali di Dentist. Nama lain bagi scaling gigi adalah cuci gigi.

Scaling gigi adalah prosedur penting yang dilakukan oleh doktor gigi untuk menghilangkan plak dan tartar yang terkumpul di permukaan gigi, khususnya di kawasan yang sukar dicapai oleh berus gigi dan flossing.

Anda mungkin mencari:

  • scaling gigi harga
  • cuci gigi
  • kos cuci gigi

Dalam artikel ini, kita akan bincangkan lebih jauh tentang apa itu scaling gigi, mengapa ia penting, apa yang perlu anda ketahui sebelum menjalani prosedur ini dan harga scaling gigi.

Apa Itu Scaling Gigi?

Scaling gigi adalah prosedur pembersihan profesional yang dilakukan oleh doktor gigi atau pakar dental hygienist.

Prosedur ini melibatkan penggunaan alatan khusus untuk menghapuskan plak dan tartar dari permukaan gigi dan di bawah garis gusi. Scaling gigi sesuai untuk karang gigi.

Biasanya, scaling gigi dilakukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan berkala di klinik gigi.

Mengapa Scaling Gigi Penting?

  1. Menghalang Masalah Kesihatan Gigi: Scaling gigi membantu menghilangkan plak dan tartar yang boleh menyebabkan masalah kesihatan gigi seperti karies gigi (gigi berlubang), penyakit gusi, dan bau mulut.
  2. Mencegah Kerosakan Gusi: Plak yang tidak dibersihkan dengan baik boleh menyebabkan kerosakan pada gusi, termasuk penyakit gusi yang serius seperti gingivitis dan periodontitis. Scaling gigi membantu mengurangkan risiko ini dengan menghilangkan plak di sekitar garis gusi.
  3. Menghalang Pembentukan Tartar Scaling gigi menghapuskan tartar yang telah mengeras di permukaan gigi. Tartar adalah plak yang telah mengeras dan biasanya tidak dapat dihilangkan dengan sikat gigi biasa, oleh itu pembersihan profesional adalah penting.
       

Apa yang Perlu Anda Ketahui Sebelum Scaling Gigi?

Sebelum menjalani prosedur scaling gigi, ada beberapa perkara yang perlu anda ketahui:

  1. Kenalan dengan Proses: Bincangkan dengan doktor gigi anda mengenai prosedur scaling gigi, termasuk apa yang akan dilakukan dan apa yang boleh anda jangka selepas prosedur.
  2. Kemungkinan Ketidakselesaan: Adalah normal untuk mengalami sedikit ketidakselesaan semasa prosedur scaling gigi, tetapi kebanyakan pesakit tidak merasakan sakit yang teruk.
  3. Tindakan Lanjut: Selepas scaling gigi, doktor gigi anda mungkin mencadangkan tindakan lanjut seperti aplikasi gel fluoride untuk melindungi gigi daripada kerosakan dan menampal gigi.
  4. Kesedaran tentang Kesihatan Gigi: Scaling gigi bukan satu-satunya langkah dalam menjaga kesihatan gigi yang baik. Amalkan memberus gigi dua kali sehari, flossing, dan kunjungan berkala ke doktor gigi untuk pemeriksaan dan pembersihan gigi.

Harga Scaling Gigi

Harga scaling gigi di klinik swasta sekitar RM 100 - 200 bergantung pada karang gigi dan kesulitan. Manakala untuk pain-free atau painless, sekitar RM 250- 350.

Painless scaling gigi menggunakan udara tekanan tinggi atau ultrasonic dan sesuai untuk mereka punyai masalah jangkitan pada gusi (sakit apabila bersentuhan).

Tanya Doctor

1. Biasa ke berdarah pada gusi lepas scaling gigi?
Dr Anis: Biasa. Pendarahan mungkin berlaku selama sehari disebabkan gusi mendapat ruang tambahan. Sila kembali ke klinik jika pendarahan berlarutan.

2. Perlu ke gosok gigi sebelum scaling gigi?
Dr Anis: Sangat digalakkan. Ini memudahkan Dentist untuk mencapai karang gigi dengan lebih mudah.

3. Sakit ke buat scaling gigi?
Dr Anis: Sakit sikit je. Don't worry too much. Kebanyakan Dentist di Avisienna Dental sangat cermat. Jika anda takut sakit, pilih painless scaling.

4. Dah lama tak buat scaling gigi, boleh ke?
Dr Anis: Walaupun Dentist sarankan jumpa setiap 6 bulan, biasa je pesaki datang setahun dan 2 tahun sekali. Tujuan jumpa setiap 6 bulan adalah untuk jumpa gigi berlubang dengan lebih cepat. Jika dapat ditampal awal, maka tak perlu dentist drill dalam-dalam.

5. Budak (gigi susu) boleh ke buat scaling?
Dr Anis: Boleh je. In fact kami galakkan anak-anak terbiasa dengan persekitaran klinik gigi Avisienna dan jaga kesihatan gigi.

6. Apa jadi kalau tak buat scaling gigi?
Dr Anis: Karang gigi terhasil, bakteria yg berada di dalam mulut, boleh menyebabkan gigi berlubang.

7. Dimana klinik gigi Avisienna terdekat?
Dr Anis: Klik sini untuk cari klinik Gigi Avisienna di seluruh Malaysia. Atau telefon: +601157848028

Kesimpulan

Scaling gigi adalah prosedur penting dalam menjaga kesihatan gigi yang optimal. Dengan menghilangkan plak dan tartar secara berkala, kita dapat mengurangkan risiko masalah kesihatan gigi yang serius.

Ingatlah untuk berunding dengan doktor gigi anda mengenai prosedur scaling gigi dan amalkan rutin penjagaan gigi yang baik untuk mengekalkan senyuman yang sihat dan cerah sepanjang hayat.

Artikel ini disunting oleh Dr Adhwa Anis di Klinik Pergigian Avisienna Kajang. 8 tahun pengalaman dalam rawatan Ortodonthiks.
Baca Blogpost Lain
Dapatkan Nasihat Dari Pakar Berdekatan
Cari Dentist Anda Sekarang