Gigi Jarang: Adakah Genetik atau Tabiat Bersalah?

Gigi Jarang: Adakah Genetik atau Tabiat Bersalah?

Gigi jarang atau rapat, sebuah karakteristik yang dapat membezakan individu satu dengan yang lain. Persoalannya adalah, apakah gigi ini lebih dipengaruhi oleh genetik atau oleh tabiat yg salah dari kecil?

Mari doctor terangkan dengan lebih lanjut.

Genetik vs. Tabiat: Pertarungan Antara Warisan dan Lingkungan

Genetik

Ada studies yg menunjukan bahawa ciri-ciri fizikal, termasuk susunan gigi, berasal dari genetik. Dalam banyak kes, anak-anak menyerupai ibubapa mereka dalam hal ciri-ciri gigi, termasuk apakah mereka memiliki gigi yang rapat atau jarang. Ini menunjukkan bahwa ada faktor-faktor genetik yang berperanan dalam penentuan susunan gigi.

Namun, tidak semua anak-anak dan ibubapa yang memiliki gigi rapat yang sama. Ini menunjukkan bahwa genetik mungkin tidaklah satu-satunya faktor yang menentukan susunan gigi seseorang.

Tabiat

Tabiat buruk juga memainkan peranan penting dalam pembentukan susunan gigi. Misalnya, kebiasaan mengunyah pensil atau menjulurkan lidah saat tidur dapat mempengaruhi susunan gigi. Kebiasaan menggigit kuku atau menggunakan gigi untuk membuka barang juga dapat menyebabkan perubahan pada posisi gigi.

Gigi jarang ini dipanggil "Diastema". Diestema boleh berlaku di mana-mana dalam mulut dan kebiasanya berlaku di dua gigi hadapan.

Penyebab Gigi Jarang yang Paling Umum

Meskipun ada faktor genetik dan tabiat yang mempengaruhi susunan gigi, beberapa penyebab umum gigi jarang termasuk:

  1. Rahang yang Sempit: Jika rahang tidak memiliki cukup ruang untuk menampung semua gigi secara rapi, ini dapat mengakibatkan gigi yang jarang.
  2. Gigi Crowding atau terlalu rapat: Ketika gigi tidak ada cukup ruang untuk tumbuh, mereka mungkin di bawah permukaan gusi. Satu atau dua gigi 'sesat' ini menyebabkan rahang lebih luas dan menyebabkan gigi jarang
  3. Trauma atau Cedera: Cedera pada mulut atau rahang dapat mengganggu pertumbuhan normal gigi dan menyebabkan susunan gigi yang tidak teratur. Seperti terjatuh basikal, ditumbuk, jatuh tangga dan sebagainya.
  4. Infection Gusi: Ketika gusi sedang mengalami infection bakteria, gigi yg baru tumbuh mungkin cuba mengelak tumbuh di kawasan tersebut.
  5. Kebersihan gigi tidak dijaga: Ini mengakibatkan jangkitan pada gusi atau gigi berlubang.

Jenis Gigi Jarang

Gigi jarang depan

Jarang di hadapan, terdapat ruangan di antara dua gigi depan

Gigi jarang keseluruhan

Gigi Jarang menyeluruh.

Kesan Gigi Jarang

Gigi jarang atau diastema kebiasaanya akan semakin jauh antara satu sama lain kerana gigi kita sentiasa berubah. Terumatanya di kalangan kanak-kanak yg mana rahangnya semakin membesar. Semakin berusia, semakin jauh jarak antara gigi.

Apabila gigi jarang, percakapan dan pemakanan mungkin akan terganggu. Sama ada terkeluar lebihan 'S' atau makanan apabila mengunyah tidak tutup mulut.

Kesan ini juga menyebab psychological trauma (rasa malu dan kurang keyakinan diri) – yang menjadikan diastema sebagai bahan jenaka.

Rawatan Gigi Jarang

Sebenarnya jika gigi sihat, tak perlu dapatkan. Namun atas faktor psychological dan aesthetic (kecantikan), anda boleh dapatkan consultation dari Dentist di Avisienna berdekatan

Rawatan yg sesuai untuk Gigi Jarang dan Diastema

  1. Braces - Terdapat pelbagai jenis braces yang boleh dipilih mengikut
  2. Cabutan gigi awal - Sesuai untuk kanak-kanak, cabutan gigi susu membantu menempatkan gigi tempat yang sepatutnya.
  3. Filler - Filler boleh dipakai jika jarak antara gigi rapat
  4. Veneer - Veneer juga dapat membantu merapatkan gigi

Namun sebelum anda memilih jenis rawatan, sebaiknya anda lawati Klinik Gigi Avisienna berdekatan.

Artikel ini disunting oleh Dr Adhwa Anis di Klinik Pergigian Avisienna Kajang. 8 tahun pengalaman dalam rawatan Ortodonthiks.
Baca Blogpost Lain
Dapatkan Nasihat Dari Pakar Berdekatan
Cari Dentist Anda Sekarang